Cererea se schimbă de la an la an pe piața alimentară, așa că același lucru ar trebui să se întâmple și în fermele mici și mijlocii din România. Cert este că fermierii vizionari ies mereu în câștig. În urma unei analize atente a cererii, vă prezentăm câteva idei ce au șanse maxime să se transforme în profit.
1. Solarul. O afacere care are in vedere dezvoltarea mai multor tipuri de legume. Un solar se poate intinde si pe o suprafata mica, de pana intr-un hectar. Productia anuala poate ajunge pana la 100-200 de tone pe hectar. Intr-un hectar de productie se pot planta mai multe tipuri de legume, cel mai important este ca fiecare dintre ele sa reziste in aceiasi temperatura si conditii de umiditate.
2. Nucile. Odinioară, plantațiile de nuci erau prezente în mai toate satele românești, dar copacii au îmbătrânit și nu mai dau rod ca altdată, în timp ce piața ”urlă” după marfă. Moldovenii exportă cu spor, iar România ar putea să se impună pe piața nucilor, unde kilogramul de miez poate ajunge chiar la 20 de euro vândut către companiile din afară. Grecia este, spre exemplu, o țară care caută miez de nucă pentru industria alimentară în care dulciurile tradiționale abundă în acest ingredient.
3. Dovlecii. În ultimii ani, apetitul de dovleci al românilor s-a trezit la viață și s-a aliat cu cel internațional. Toamna trecută, sărbătoarea ”de import”, Halloween, a făcut mai multă vâlvă decât niciodată, iar producătorii care au putut furniza dovleci decorativi, numai buni de sculptat, au vândut pe nerăsuflate toată recolta. La fel ”au pățit-o” și cultivatorii de dovleci plăcintari.Fie că a fost vorba de familii nostalgice după gustul copilăriei, de patiserii în căutarea plăcintei perfecte sau de gurmanzii și pasionații rețetelor fine, dovleacul s-a dovedit vedeta toamnei trecute, iar cererea a fost cu mult peste recolta națională.
4. Aronia. Micie boabe negre-albăstrui au atras atenția consumatorilor români, iar cererea a crescut odată cu notoritatea acestor noi fructe. Se cumpără sucuri de aronia, boabe uscate sau chiar ”trase” în ciocolată.
Conținutul mare de antioxidanți atrage ca un magnet cumpărători de pe segmentul alimentației sănătoase și bio. Înființarea unui hectar de aronia costă undeva la 6000 de euro, iar investiţia se recuperează în doi ani după ce plantaţia intră pe rod. Ba chiar, se obţine şi ceva profit.
5. Lavanda. Cultura de lavanda este o afacere extrem de profitabila pentru fermierii romani care „indraznesc” sa mizeze pe plante mai „exotice”. Cererea extrem de ridicata de pe aceasta piata si diversele modalitati in care plantele pot fi valorificate: saculeti parfumati de lavanda, ceaiuri, buchete de flori, reprezinta „cheia” succesului pentru un asemenea business.
În prezent, cel mai cunoscut fermier de lavandă din România, Ioan Iakob, obține un profit de 8.000 de euro la hectar, iar cererea este de câteva ori mai mare decât poate el să livreze.
Așa că loc ar mai fi pe piață, cererea venind atât din țară, cât și din străinătate.
Rasele tradiționale revin în forță, iar ”porcul-somon” a reînceput să fie foarte căutat mulțumită cărnii sale mai sănătoase și bogată în Omega-3. Începând din acest an, crescătorii acestei rase primesc subvenție pentru a se sprijini revenirea Mangaliței, iar cumpărătorii fac coadă la ușa fermelor.
În ultimul an, cererea de ”porc-somon” s-a triplat!
7. Florile decorative. În piețe, supermarketuri, florării și chiar la colț de stradă, florile în ghiveci au mare trecere și pot aduce un profit bun în comparație cu sumele pe care trebuie să le investești ca să ai o recoltă ”înfloritoare”. Totul este să îți placă și să te și pricepi. Cu un pic de fler în afaceri, adică să găsești o cale ușoară de a desface marfa, veniturile sunt garantate, dacă îți propui să vinzi un ghiveci îmbobocit cu 10-15 lei bucata. La scară mare, odată cu creșterea cantității, apar și oportunitățile de a dezvolta o afacere mai mare, așa cum a făcut o familie din Arad care s-a impus pe piață cu flori de Crăciun.